Suspectez că recenziile și rating-urile produselor de pe site-urile magazinelor de electrocasnice nu sunt reale

Mi s-a stricat frigiderul. L-am găsit fără viață după o săptămână de absență de acasă. Domnul de la service mi-a spus că cel mai probabil a rămas fără freon, iar instalația de răcire a funcționat în gol până când a cedat compresorul. Cost reparație: în jur de 800-900 de lei. Decizia: luăm altul nou. După nici 4 ani de când îl achiziționasem pe decedatul.

Revoltată și frustrată, încerc să obțin o explicație de la firma producătoare, mai ales că se laudă cu o durată medie de viață a produselor de 10 ani:

  • Aia e, doamnă, ghinion, se mai strică lucrurile!, îmi spune certându-mă vocea de la telefon.
  • Păi și cum rămâne cu durata medie de 10 ani de viață? Că 3,75 nu prea au cum să facă medie la 10
  • Păi ăia sunt că dacă se strică produsul vă ajutăm să îl reparați contra cost.
  • ….. aha…. super! Nu m-aș fi putut gândi la asta….

La urma urmei, femeia avea dreptate: e țeapa mea, nu a ei: chiar dacă frigiderele nu ar trebui să rămână fără freon (așa mi-a spus specialistul), perioada de garanție trecuse, așa că nu am nicio șansă să obțin nimic, nici măcar niște banale scuze. Din contră, tot eu sunt aia rea că deh! am pretenții pe banii mei.

Ca să nu mai aibă și alții ghinionul meu, m-am hotărât să le povestesc tuturor aventurile mele. Am intrat mai întâi pe pagina de Facebook a companiei. Ce să vezi, rubrica de recenzii nu e activă. Hmmm, oare de ce nu le permit oamenilor să își exprime părerea despre produsele lor?!

Am intrat apoi pe site-ul retailer-ului de unde am cumpărat produsul. Rating: 4,3 din 647 de recenzii. Mi se pare cam dubios cum un produs atât de slab (drept dovadă și cele 20 de resigilate, semn că oamenii l-au trimis înapoi când au văzut cu ce au de-a face) poate avea un rating atât de bun, așa că încep să citesc cu atenție fiecare recenzie. Iar unele sunt demne de cascadorii râsului:

– ”este o combina frigorifica minunate mancarea mea este proaspata mai mult timp, mama il are pe cel cu lumina albastra si are un mar din ianuarie in cutia pentru legume, si acum este la fel de verde. Nu ma asteptam sa fie atat de bun la pretul asta asa mic, EU PERSONAL RECOMAND ACEST PRODUS TUTUROR SI NU NUMAI COMBINA FRIGORIFICA, TOATE PRODUSELE .
PRO:: VOLUM MARE SILENTIOS UN DESIGN ATRAGATOR 
CONTRA:: NIMIC, TOTUL ESTE FOARTE OK

– „Sunt fffff multumita de aceasta combina cu lumina albastra, fructele si legumele sunt pastrate proaspete ff mult timp. La vechiul frigider care l am avut in 3 zile mi se inmuia salata, ridichile… Dar la acest model cu lumina albastra tine salata si 2 sapt fara sa modifice ceva la ea… Deci sunt fff multumita este ff spatioasa si congelatorul la fel… Si a scris cineva ca face zgomot nui adevarat e ff silentioasa.. In principiu e ff buna am ales bine si sunt f multumita de ea.”

Și tot așa preț de aproape 400 de comentarii. Practic la 1 comentariu negativ vin din urmă alte 10-20 de comentarii pozitive, pentru a-l anihila.

Alt magazin, aceleași recenzii dubioase:

– „Sunt foarte multumita de noua mea combina frigorifica,deoarece mentine mancarea proaspata mai mult timp,la fel si fructele si legumele datorita functie Blue light.Are un design deosebit,este foarte incapatoare,nu este deloc zgomotoasa,iar dozatorul de apa face toti banii”

– „Sunt foarte multumit si in viitorul apropiat voi mai efectua cumparaturi din gama”

No serios?! Și marmota? Cam așa îmi venea să le răspund tuturor, știind acum că realitatea este cu totul alta în ceea ce privește acest produs. Și a surprins-o foarte bine această recenzie:

  • Toate bune si frumoase, insa dupa aproximativ un an display-ul a inceput sa cedeze usor, usor pana nu se mai intelege nimic. Asta pana in seara aceasta cand aparatul nu mai ingheata deloc. Au trecut mai putin de 1 an si jumatate de utilizare si acesta a cedat. Calendaristic au trecut 2 ani si pe site garantia apare ca expirata. Adica exact dupa 2 ani si 2 luni de la achizitie”

Alt ghinionist, ar spune cel mai probabil tanti de la relații cu clienții. Că doamnă nu pot să o numesc, nu după atitudinea pe care a avut-o.

Dincolo de nesimțirea și nepăsarea producătorilor, ghinionul cel mai mare al consumatorilor este că practic rating-urile produselor sunt la liber, la îndemâna oricui, să le măsluiască cum vrea. Producătorii își pot turna recenzii favorabile cu găleata, dar și concurența, la rândul ei, poate coborî artificial rating-urile produselor cu recenzii negative.

Și atunci vin și întreb: Câți dintre noi nu iau decizia finală când vine vorba de achiziționarea unui produs în urma recenziilor celorlalți utilizatori? Ce șanse reale are consumatorul român să afle calitatea reală a unui produs, dacă rating-urile de pe site-urile magazinelor nu au nimic în comun cu adevărata lui valoare?

În România nu există nicio lege, nicio reglementare care să îi poată obliga pe producători să joace cinstit, cum dealtfel nu există nici prea multe posibilități de dovedire a falsității rating-urilor. Așa că rămânem la mila magazinelor, care ar putea să își schimbe procedurile și să le permită numai celor care au cumpărat produsul respectiv din magazinul lor să își poată spune părerea despre el. Așa procedează una dintre platformele de turism, de exemplu, care nu îți permite să lași o recenzie despre o locație decât dacă ai fost cazat acolo prin intermediul lor. Nu contează dacă ai fost pe cont propriu.

Protecția Consumatorului, Consiliul Concurenței – aceste instituții care niciodată nu știți, nu vedeți, nu auziți – poate că măcar acum vă autosesizați și încercați să luați măsuri în beneficiul nostru, al oamenilor de rând.

Articol publicat și în Republica

Vezi și alte articole aici.

About Author

Comentarii

comentarii